Impressions of Time
In dit poëtische filmessay werpt Nina Hedenius een aantal fundamentele vragen op: Waar kom ik vandaan? Waar gaan wij, als samenleving en als menselijk soort, naar toe? Wat is de zin van ons bestaan? Wat is tijd eigenlijk? Die vragen vormen het uitgangspunt van een onderzoek waarvoor Hedenius rijkelijk put uit en reflecteert op haar eigen bijna een halve eeuw omspannende filmoeuvre. In dat oeuvre heeft ze het dagelijks leven op alle banale en verheven momenten vastgelegd: de geboorte van een kind, het vieren van kerstmis, het wachten op een onvermijdelijke dood, maar ook een kind dat voorgelezen wordt en het dweilen van de vloer. Aan de hand van die uit het verleden afkomstige fragmenten probeert ze de huidige tijd te duiden. Daartoe maakt ze veelvuldig gebruik van tegenstellingen die ze aaneen smeedt tot een dwars door de tijd snijdende beeldenreeks. De stilte van een huis in de schemering wordt versneden met anonieme straatgezichten. De rurale wereld uit films als The Old Man in the Cottage (1996) en Way of Nature (2008) wordt geplaatst tegenover de hectiek van de moderne tijd. Het sobere leven van de oude boer contrasteert schril met het hedendaags hyperconsumentisme. We zijn steeds meer gericht op de buitenkant, zo vertelt een voice-over, en dat gaat ten koste van inhoud en substantie.