Les années déclic
In deze autobiografische film schetst Depardon aan de hand van zijn film- en fotowerk zijn agrarische achtergrond en zijn professionele ontwikkeling. Twee korte films, een groot aantal foto's en zijn eigen rustige, precieze vertelstem nemen de toeschouwer mee terug in de tijd, en bieden een ongewoon intieme inkijk in Depardons leven. 'Ik blijf fotograaf, dat is mijn familie - misschien om mijn cinema beter te bewaren. Ik vertrek weer op reis, het reizen maakt deel uit van mij, ik vertrek weer naar Afrika, naar Tsjaad, naar de Sahara, of ergens anders heen'. (Raymond Depardon aan het einde van ).