Kumaré
Filmmaker Vikram Gandhi - een jonge Amerikaan uit een Indiase familie aan de Amerikaanse oostkust - verwondert zich over het succes van op oosterse leest geschoeide goeroes in het welvarendste deel van de wereld. Bij wijze van experiment maakt Gandhi zich de fijne kneepjes van yoga eigen, verkleedt zich als goeroe, laat zijn baard staan, meet zich een vet accent aan en trekt onder de naam Kumaré naar de woestijnstad Phoenix in Arizona. Daar krijgt hij al gauw een groep volgelingen, die hij leert mediteren op teksten als: "Be all that you can be". De toon van Kumaré blijft luchtig en hoewel hij net als Borat (de creatie van komiek Sacha Baron Cohen) een loopje neemt met zijn gevolg, blijft hij deze met mildheid en sympathie behandelen. Gandhi/Kumaré praat zijn wederwaardigheden aaneen met een nuchtere, later toegevoegde commentaarstem, maar laat in het midden in hoeverre hij opgaat in zijn rol van wijze Indiase leermeester. In een wereld die hij in Kumaré's gedaante voorstelt als louter illusie en voortbrengsel van ons innerlijk oog, werpt de filmmaker de vraag op of het een probleem is dat hij in zijn rol als goeroe zelf een vleesgeworden illusie is. Wat de kijker tot de vraag brengt of de ogenschijnlijke als fake-documentaire opgezette film een diepere waarheid verhult.