The Turandot Project
In 1996 kwam in Florence een gemêleerd gezelschap bijeen om een opera op de planken te brengen. Het ging om Turandot, het laatste werk van Giacomo Puccini dat in 1926, twee jaar na de dood van de Italiaanse componist, in première ging. In THE TURANDOT PROJECT doet de Indiase muzikale leider van het project, Zubin Mehta, verslag van de totstandkoming van deze megaproductie.Het verhaal van de opera speelt zich af in het oude Chinese keizerrijk. Hoofdpersoon is de prinses Turandot, die mannen die om haar hand komen vragen drie raadsels laat oplossen. Als ze falen, worden ze ter dood veroordeeld. Om een authentieke Chinese sfeer in de voorstelling te creëren, werd een opmerkelijke keuze gemaakt: voor de regie vroeg men de beroemde Chinese filmregisseur Zhang Yimou. De film volgt het repetitieproces in Florence, en later in Peking, waar nog eens een negental voorstellingen werd gegeven. Vooral in China wordt duidelijk hoe prestigieus deze onderneming was. Kosten noch moeite werden gespaard om het Chinese publiek tevreden te stellen. Behalve een internationale cast van topzangers en technici, werden driehonderd militairen ingehuurd om de soldaten van de keizer te spelen. Zhang Yimou stond er verder op dat alle kostuums opnieuw gemaakt werden, nu in de stijl van de Ming-dynastie, passend bij de plek van opvoering, midden in de Verboden Stad. Wat niemand had gedacht lukte: de voorstelling werd een succes en ging de wereld in als een geslaagde poging tot verzoening van Chinese traditie met westerse cultuur.