If We Knew
In de vroege jaren van de 21ste eeuw werden Nederlandse kinderartsen door buitenlandse religieuze groeperingen beschuldigd van Nazipraktijken: ze zouden regelmatig pasgeborenen 'vermoorden' omdat deze te zwaar gehandicapt waren. If We Knew laat zonder commentaar en van heel nabij zien hoe een aantal kinderartsen en neonatologen op de afdeling neonatologie van een ziekenhuis vecht voor de levens van doodzieke pasgeborenen. Daarbij komen regelmatig lastige dilemma’s en ethische kwesties aan de orde rond de kwaliteit van leven en de grenzen van de medische wetenschap. We zien de artsen aan het werk bij de couveuses, waar piepkleine baby's aangesloten op allerlei apparatuur voor hun leven vechten. We zien de lange en moeizame gesprekken met collega's en de ouders. In voice-over vertellen de artsen hoe ze hun werk ervaren: hoe machteloos zij zich voelen als in kind in hun armen sterft, maar ook hoe ze worstelen met de vraag of verdere behandeling wel nut heeft, en wat de prijs is als een kind wel overleeft, maar zwaar gehandicapt door het leven moet. Hun verhalen en activiteiten tonen grote betrokkenheid en toewijding, wat de beschuldigingen van wangedrag teniet doet.