The Storm Makers
Een half miljoen Cambodjanen werkt in het buitenland, een derde van hen wordt uitgebuit als slaaf. In Thailand, Maleisië en Taiwan – maar soms ook Europa en de Verenigde Staten – werken mannen als bouwvakker of in de garnalenindustrie en vrouwen als bediende, fabriekswerker of prostituee. Voor een laag loon en onder extreem zware omstandigheden. Als ze al terugkeren is dat meestal verminkt en altijd zwaar getraumatiseerd. Regisseur Guillaume Suon volgt een meisje dat zwanger terugkeerde na twee jaar te zijn uitgebuit, alsook twee “recruiters”: figuren die goed geld verdienen met het ronselen van jonge mensen. In Cambodja worden ze “stormmakers” genoemd, vertelt een ooggetuige: “Als zij een dorp aandoen, brengen ze storm en tranen met zich mee.” Hele dorpen lopen leeg na een bezoek van een recruiter die ouders, hopend op wat meer welvaart, er vaak toe weet aan te zetten hun kinderen naar het buitenland te sturen. Maar de belofte van goed geld is altijd een valse en de recruiters zijn oppermachtig, weet het teruggekeerde meisje: “Er is geen gerechtigheid, rijke mensen en handelaren winnen altijd.” Een succesvol recruiter geniet als wedergeboren christen zonder schuldgevoel van zijn rijkdom. Hij vreest slechts één ding: “Het geld dat ik heb verdiend weer kwijt te raken. Ik hou van geld.”