Kismet
De Turkse soap is ongekend populair, en niet alleen in Turkije. Miljoenen kijkers in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, de Balkan en Azië willen geen aflevering missen van series als Noor, Fatmagul, Suleiman en Life Goes On. De filmlocaties in de Turkse steden zijn inmiddels toeristische trekpleisters en kinderen worden massaal vernoemd naar bewonderde hoofdpersonages. Kismet gaat op zoek naar de geheimen achter het grote succes van de soaps, die taboes doorbreken en tegelijkertijd een trouw publiek hebben onder streng gelovige christenen en moslims. Interviews met de steracteurs, regisseurs en scenaristen worden afgewisseld met analyses van sociologen en portretten van trouwe, veelal vrouwelijke, fans uit Abu Dhabi, Caïro, Athene, Mostar, Sofia en Istanbul. Voor deze liefhebbers betekenen de cultuur en religie overstijgende soaps veel meer dan een tijdelijke vlucht uit de vaak somber stemmende maatschappelijke realiteit. Zij zwijmelen niet alleen weg bij de breed uitgemeten romantische intriges, maar trekken zich ook op aan de vrouwelijke hoofdpersonages die stuk voor stuk echte vechters zijn, sterk en onafhankelijk. De documentaire toont een aantal vrouwen die in de voetsporen van hun heldinnen hun rechten bevechten en eindelijk losbreken uit een beklemmend leven. Illustratieve scènes uit de besproken series ondersteunen de persoonlijke verhalen.