The Stone Roses: Made of Stone
"Jij weet het en ik weet het, maar het is moeilijk op te schrijven, hè?", antwoordt een fan op de vraag wat The Stone Roses zo speciaal maakt. "Maar er is een reden waarom ik mijn haar twintig jaar later nog steeds zo heb", lacht hij wijzend naar zijn wijkende Madchester-coupe, "en waarom mijn baby nu bij de oppas zit." Hij behoort tot de gelukkigen die een gratis kaartje hebben weten te bemachtigen voor een exclusief verrassingsconcert: het eerste in een reeks reünieoptredens van de band, die met zijn mix van sixties gitaarpop en eighties dancebeats vanaf eind jaren tachtig niet van de Europese festivalpodia weg te denken was, totdat de groep in 1996 door ruzie uiteenviel. Regisseur Shane Meadows, die in speelfilms als Dead Man's Shoes en This is England de Britse arbeidersklasse portretteerde, concentreert zich in The Stone Roses: Made of Stone op de Manchester-scene waaruit zowel de band als de fans van het eerste uur voortkwamen. Ook zijn eigen adoratie steekt hij niet onder stoelen of banken. Die bandliefde kleurt de film, waarin hij niet aan oude wonden krabt, maar liever het publiek laat delen in het plezier van de repetities, het samen onderweg zijn en de euforie van een uitverkochte zaal.