The Accidental Terrorist
Cem Aslan is een geïntegreerde Deense moslim van Turkse komaf, student aan de Universiteit van Aalborg. In The Accidental Terrorist vraagt hij zich af hoe het mogelijk is dat Abdulkadir Cesur, een jongen van zijn leeftijd met dezelfde achtergrond, op beschuldiging van terrorisme in een Bosnische gevangenis belandde. Cem bezoekt een klasgenoot van Abdulkadir van de lagere school en interviewt zijn zus over hoe Abdulkadir na 9/11 een fundamentalist werd. The Accidental Terrorist is een roadmovie-achtig verslag van Cems zoektocht naar de oorzaak van de radicalisering van Abdulkadir. We zien hem kijken naar afscheidsvideo's van zelfmoordterroristen, we zien hem op weg naar de mensen die hij gaat interviewen. Ondertussen horen we op de geluidsband wat zijn overwegingen en gedachten zijn. Om hem vervolgens in gesprek te zien gaan met achtereenvolgens een oud-klasgenoot, een zus en een vriend van Abdulkadir. Als achtergrond dient archiefmateriaal van nieuwsuitzendingen waarop Abdulkadir wordt gearresteerd. Meerdere keren zien we het shot waarin Abdulkadir zijn onschuld voor de rechter bepleit.