Mr Governor
Anders Björck is een doorgewinterde Zweedse bestuurder met (inter)nationale politieke ervaring. In het verleden werkzaam als minister van defensie, nu als gouverneur van de regio Uppsala. Debuterend regisseur Måns Månsson volgt de zestiger tijdens zijn dagelijkse werkzaamheden. Björck houdt zich veelal bezig met officiële vieringen waarbij hij lintjes doorknipt, speeches houdt en borrelt en dineert met belangrijke personen zoals het koninklijk echtpaar. Ook brengt hij veel tijd door aan zijn bureau. Daar ontvangt hij collega's, wordt de agenda besproken, voert hij telefoongesprekken en noteert hij lopende zaken. Björcks door Månsson geschetste werkzame leven lijkt behoorlijk saai en gespeend van elk drama. Niettemin geeft de rustige, immer goedgemutste gouverneur een interessant kijkje in zijn keuken. De camera is steeds als vanzelfsprekend in Björcks ruimte, hoewel de politicus dat gegeven negeert. Zijn privéleven komt nergens aan bod, omdat Månsson vooral geïnteresseerd is in Björcks rol als politicus. Mr. Governor is gefilmd in de traditie van de cinéma vérité-films uit de jaren '60, waar Månsson een fan van is. Hij filmde in zwart-wit op 16mm. En hoewel hij veelal één vaste camerapositie inneemt, gebruikt hij geen statief. Interviews en uitleg in een voice-over blijven achterwege. De spanning zit hem dan ook niet zozeer in het verhaal als in de langgerekte, gedetailleerde beelden.