De Algerijnse tijden
De film schetst een tijdsbeeld van Algerije aan het eind van de jaren zeventig, ruim vijftien jaar na de Algerijnse bevrijdingsoorlog. Het land wordt beheerst door tegenstellingen, onder meer tussen platteland en stad, landbouw en industrie, traditionele en moderne cultuur en tegenstellingen in de relatie tussen man en vrouw. Hoewel Algerije streeft naar een socialistische staat blijkt de kloof tussen de grootsteedse bourgeoisie en de plattelandsbevolking nog steeds enorm te zijn. Beelden van het hedendaagse Algerije worden afgewisseld met een kort historisch overzicht waarin de overheersing getoond wordt die de Algerijnen eeuwenlang hebben moeten ondergaan. De conclusie die hieruit impliciet getrokken kan worden is dat er ondanks jarenlange bevrijdingsstrijd en veertien jaar socialisme nog veel onveranderd is gebleven in Algerije.