American Radical: The Trials of Norman Finkelstein
Met boeken over wat hij noemt "de Holocaustindustrie", het misbruik van antisemitisme en "de oorlogsmisdaden" van de staat Israël tegen de Palestijnen levert de Joods-Amerikaanse hoogleraar Norman Finkelstein al jarenlang stevige kritiek op het beleid van Israël. Het begon allemaal toen het land in 1982 Libanon binnenviel, vertelt hij in de documentaire. Vanaf dat moment voelde hij zich politiek, wetenschappelijk en persoonlijk betrokken bij alles wat Israël deed. American Radical: The Trials of Norman Finkelstein volgt de wetenschapper terwijl hij over de hele wereld lezingen geeft die vaak tot verhitte discussies leiden. Maar Finkelstein weigert slechts lippendienst te verlenen aan het idee van vrede en gelijkheid. Hij bevecht het met een felheid die grenst aan hysterie, zoals hij het zelf zegt. Dat hield hij over van zijn moeder, die het ghetto van Warschau en het nazivernietigingskamp Majdanek overleefde. American Radical laat zien welke weerstand Finkelstein inmiddels heeft ondervonden: hij werd ontslagen bij twee universiteiten en heeft nog steeds geen nieuwe aanstelling gekregen. Toch moet het volgens Finkelstein mogelijk zijn om, de beroemde linguist en activist Noam Chomsky citerend, "exacte, wetenschappelijke striktheid te combineren met vernietigende morele verontwaardiging."