How to Live
In home movie-stijl en getoonzet op onbedaarlijk blije liedjes laat Marcel Lozinski het dagelijkse leven zien in een zomerkamp van de Poolse Socialistische Jeugd. Stuntelende partijfunctionarissen brengen hier pasgetrouwde stellen normen en waarden bij. Hoewel ze zelf ook niet altijd even ideologisch onderlegd zijn, proberen ze hun pupillen te kneden tot goede burgers van de communistische heilstaat. Er worden hymnen ingestudeerd en marsen gehouden, rollenspellen gespeeld waarin de deelnemers leren hoe zich te gedragen met visite, leuzen op spandoeken geschilderd. Als hoogtepunt van het zomerverblijf wordt een wedstrijd gehouden die moet bepalen welk koppel zich kwalificeert als het meest voorbeeldige kerngezin. How to Live is bij vlagen uiterst hilarisch. Het is bijna niet te geloven dat deze film is opgenomen slechts acht jaar voordat de val van de Berlijnse muur het einde van het communisme inluidde. Tegelijk doen de testen waaraan de wedstrijddeelnemers worden onderworpen – uiteraard inclusief overhoring op het gebied van partij-jargon – soms ook denken aan onze huidige inburgeringscursussen. Wie voorbij het ridicule formalisme van kameraad kampleider en zijn hulpjes kijkt, ziet vooral de emoties van mensen die graag, of juist helemaal niet, in de ideologische mal willen passen.