Been Here Stay Here
Tangier Island, midden in Chesapeake Bay aan de oostkust van de Verenigde Staten, wordt al generatieslang bewoond door krabvissers. De laatste 150 jaar is twee derde van het eiland verdwenen. Terwijl de zeespiegel stijgt, de bewoners zich zorgen maken de versterking van de zeewering niet opschiet, is de kerk nog steeds het belangrijkste houvast voor deze kleine, hechte gemeenschap.
De eilanders erkennen dat het klimaat verandert, maar ze geloven niet dat menselijke activiteit de oorzaak is. Een jonge, pas aangekomen dominee laat voorzichtig een ander geluid horen: “wetenschap is een geschenk van God.” Daarmee weet hij op subtiele wijze een verschuiving te bewerkstelligen in het gesprek over het klimaat.
Intussen spelen de kinderen, werken de vissers en klinken in de kerk indringende preken – en dat alles tegen de achtergrond van prachtige natuur. Een ode aan een bedreigde wereld.