We Are Legion: The Story of the Hacktivists
De leden van Anonymous, het gevreesde online hackerscollectief dat door getarte regeringen bestempeld wordt als terroristisch netwerk, noemen zichzelf liever 'hacktivisten': idealistische beschermers van de vrijheid van meningsuiting, netneutraliteit en privacy. Hun elektronisch vervormde stemmen zijn bekend, maar wie zijn 'ze'? In We Are Legion stellen ze zich voor. Regisseur Brian Knappenberger interviewt enkele actieve leden, die ongecensureerd in beeld komen. Middels een combinatie van interviews, beelden van demonstraties op straat en uitleg van het typische internetjargon waarin de Anonymous-leden zich uiten, creëert Knappenberger een genuanceerd en informatief portret van een generatie internetpioniers. Hoewel hun acties gecoördineerd zijn, blijkt niemand de leiding te hebben. Knappenberger bespreekt de ethische vragen en neemt ons mee naar de geboortegrond van dit collectief, dat louter leeft op het wereldwijde web: het online forum 4Chan. Een oproep tot protest tegen de Scientology-kerk werd op grote schaal overgenomen: niet alleen in Amerika waren verschillende anoniemen de straat op gegaan, diezelfde dag bleken wereldwijd demonstranten op de stoep van Scientology-kerken te staan. Gesterkt door deze verbondenheid werden nieuwe stappen gezet: de lekgevoeligheid van persoonsgegevens bij Sony werd getest, handelaren in kinderporno onder handen genomen. Wat begon met anoniem maar ludiek kattekwaad, groeide zo uit tot doelgericht online hacktivisme met een wereldwijd bereik.