One Day on Earth
Drie wereldsymfoniëen met uiteenlopende invullingen van hetzelfde basisidee: een beeld schetsen van het leven op aarde. Ze doen voor de gehele wereld wat de filmische stadssymfonieën in de jaren twintig voor steden deden. Life in a Day is waarschijnlijk de bekendste van de drie, dankzij de inbreng van filmregisseurs Kevin McDonald en Ridley Scott en mediapartner YouTube. Op 24 juli 2010 brachten mensen overal ter wereld hun dag in beeld. Naast de ruim vijfduizend uur materiaal die dat opleverde, toont de site ook het maakproces van de film die McDonald hieruit samenstelt. One Day is zowel een tijdscapsule als een viering van het individu en kan bogen op deelnemers uit elk land van de wereld, mede dankzij facilitaire steun van het United Nations Development Program, dat digitale camera's naar achterstandsgebieden stuurde. Een dikke achtduizend deelnemers filmden op 10 oktober 2010 (10/10/10) wat voor hen van belang is. 8 Billion Lives heeft geen centrale datum. In plaats daarvan bouwt de site gestaag aan een collectie portretten van een dag in het leven van bijzondere of juist heel gewone mensen. Want "iedereen heeft een verhaal". Onafhankelijke en amateurfilmmakers maken portretten van mensen in hun omgeving. Waar de projecten afzonderlijk een viering van de menselijke diversiteit en verbondenheid zijn, geldt dat voor de gezamenlijke productie des te sterker.