The Flats
De katholieke wijk New Lodge in Belfast was een van de brandhaarden van de Troubles, het conflict tussen de protestantse loyalisten en de katholieke republikeinen. In 1998 kwam er op papier een einde aan het conflict, maar de wond is nog lang niet geheeld.
Deze documentaire volgt Joe McNally, die op negenjarige leeftijd zijn oom ontvoerd zag worden. Een half jaar later gooide hij zijn eerste benzinebom. Gesprekken met zijn therapeut maken zichtbaar hoezeer de pijn nog aan het oppervlak zit, rauw en schurend.
Samen met medebewoners uit de torenflats van New Lodge, wier levens ook, elk op een eigen manier, getekend zijn door de Troubles, ensceneert McNally herinneringen aan zijn kindertijd. De wake voor zijn oom, hoe hij zijn oma ’s nachts troostte.
De fragmentarische structuur van de film weerspiegelt de manier waarop een trauma de realiteit versplintert en laat zien hoe het verleden zich constant het heden in wringt. Eindeloos kijkt McNally in de blauwe mist van zijn televisie naar oude archiefbeelden en nog steeds bekijkt hij de wereld door de lens van dat verscheurende conflict. Door de ogen, zo zegt hij, van zijn negenjarige zelf.