Strange Birds in Paradise
Als toerist trok Australiër Charlie Hill-Smith in 1999 naar West-Papoea (Irian Jaya), een Indonesische provincie op het eiland Papoea. Hij raakte onder de indruk van de betoverende natuur en de sympathieke bevolking. Maar toen hij zich na terugkomst ging verdiepen in de culturen van het land, realiseerde hij zich dat hij in een gebied was geweest dat in oorlogsstaat verkeerd. In Melbourne leerde hij een gemeenschap van Papoease muzikanten kennen die van West-Papoea naar Australië waren gevlucht omdat ze door het Indonesische leger achtervolgd werden. Via hun verhalen kreeg hij zicht op de werkelijke geschiedenis van het land. Strange Birds in Paradise is een reis langs een aantal van de meer dan tweehonderdvijftig culturen van West-Papoea. Uit de interviews, die worden afgewisseld met Hill-Smiths reisverslag en korte animaties, ontstaat een beeld van de rijke muzikale traditie van een land met een adembenemende natuur, maar ontstaat ook een beeld van een land dat zucht onder de militaire druk van Indonesië. Een flink aantal gepensioneerde legergeneraals blijkt in West-Papoea grote economische belangen te bezitten. Om de onafhankelijkheidsstrijd van de bevolking van West-Papoea de kop in te drukken, wordt door het leger al jaren extreem geweld gebruikt. In 2006 besloot Hill-Smith terug te keren naar West-Papoea, deze keer gewapend met een professionele camera en alles wat hij te weten was gekomen over de geschiedenis van het land.