Exil - en mors berättelse
Regisseur Mikael Wiström en de leden van zijn crew hadden ruime ervaring opgebouwd in Latijns Amerika en met de vluchtelingenproblematiek. Het was daarom voor hen niet moeilijk om in contact te komen met de hoofdpersonen voor EXILE B EN MORS BERÄTTELSE. De geschiedenis van een familie uit El Salvador die uit hun door de oorlog verwoeste land probeert te vluchten om in Zweden een nieuw bestaan op te bouwen, leverde een zeer dramatische film op. Het centrale personage is Mama Chela, een moeder van zeven kinderen. Als een liefdevolle en soms tirannieke keizerin bewaakt zij het welzijn van haar familieleden. Als vrome katholieke vrouw raakte zij innerlijk verscheurd toen zij zag dat haar kinderen bereid waren te vechten voor socialistische en atheïstische idealen. De gebeurtenissen in de film zijn ingebed tussen Mama Chela's vertrek uit El Salvador en haar aankomst in Zweden, waar zij weer met haar kinderen verenigd wordt.