30 Years of Darkness
30 Years of Darkness vertelt het ongelooflijke verhaal van Manuel Cortés, bijgenaamd de 'mol van Mijas'. Aan het einde van de Spaanse burgeroorlog sloten de nationalisten alle grenzen. Voor honderden mensen was onderduiken de enige kans om nog te ontsnappen aan Franco's repressie. Tientallen jaren leefden ze, verstopt onder de vloeren of achter de muren van hun eigen huis, in het besef dat ze elk moment ontdekt en vermoord zouden kunnen worden. Ook Manuel Cortés, de voormalige socialistische burgemeester van het Zuid-Spaanse dorpje Mijas, besloot na een mislukte vluchtpoging zich tijdelijk te verschuilen in een krappe ruimte in het huis van zijn vader. Wat bedoeld was als een oplossing voor hooguit een paar maanden, werd voor de volgende dertig jaar van zijn leven zijn gevangenis. Ondersteund door archiefbeelden vertellen een historicus, een journalist en een kleindochter van Cortés over deze zwarte episode uit de Spaanse geschiedenis en over de prijs die Cortés betaalde om het vege lijf te kunnen redden. Zijn persoonlijke ervaringen worden verbeeld in getekende animaties, die de angst en het isolement van Manuel Cortés en zijn lotgenoten - voelbaar maken.