Kinderen van Mavungu
Kenny, Maticha en Yoseva zitten in het laatste jaar van de basisschool. Als ze goede cijfers halen, gaan ze volgend jaar naar de middelbare. En dat is een hele verandering. Want in hun dorpje Pikin Slee, diep in de jungle aan de Boven-Surinamerivier, zijn geen middelbare scholen. Die staan in de hoofdstad Paramaribo. Afstand enkele reis: vijf uur. Dat doe je niet op de fiets.
En dat is even slikken voor sommige kinderen. Kenny zal de rivier missen, waar hij nu iedere dag in zwemt. Maticha wil haar moeder niet alleen laten. Maar Yoseva ziet het helemaal zitten om bij haar zus in de stad in te trekken. Want daar kun je elke dag tv-kijken.