Happiness ... Promised Land
Zonder voorbereiding en met alleen reisbepakking en een camera wandelde documentairemaker Laurent Hasse van de Franse Pyreneeën tot aan de zee bij Noord-Frankrijk. "Het wandelen is een plezier, en dat plezier is het onderwerp van deze film. Elke ontmoeting is een aanmoediging, alsof iedereen me in gedachten wil vergezellen." Happiness ... Promised Land is een roadmovie te voet waarin Hasse's spontane en openhartige ontmoetingen met zijn landgenoten de structuur bepalen. Hij heeft steeds één belangrijke vraag: wat is geluk volgens jou? Een lastige vraag, zo blijkt. Onder andere een kroegbaas, een bakker, soldaten, een monnik, een paar huisvrouwen en de Kerstman breken er hun hoofden over. In het diverse palet aan perspectieven dat Hasse tijdens zijn tocht verzamelt, blijken vooral de optimisten het geluk dicht bij huis te zoeken. Maar soms moet je gereisd hebben om te weten dat het dicht bij huis te vinden is. Voor de pessimisten is geluk als een breekbaar glas, of is het eigenlijk puur een vorm van egoïsme. Want je kan immers toch niet gelukkig zijn als je weet dat anderen lijden? Happiness ... Promised Land balanceert tussen geijkte wijsheden over alledaags geluk en existentiële reflectie.