Facing Death... Facing Life
Zes willekeurige demonstranten werden in 1984 in Zuid-Afrika opgepakt tijdens rellen in de zwarte township Sharpeville. De zes arrestanten - vijf mannen en een vrouw - werden enige tijd na de rellen opnieuw gearresteerd, verhoord en gemarteld. Ze werden, zonder enige bewijslast, beschuldigd van de moord op Khuzwayo Dlamini, de loco-burgemeester van Sharpeville. De ‘Sharpeville Six’ werden tot de strop veroordeeld en, in afwachting van de voltrekking van het vonnis, in de gevangenis gezet. Verschillende actiecomités beijverden zich al snel voor de vrijlating van de Sharpeville Six. Jaren later, na het einde van de apartheid, komen ze eindelijk vrij. Eenmaal buiten de gevangenis is het leven voor deze ex-gevangenen niet eenvoudig, zo blijkt uit het verhaal dat een van hen, Duma Kumalo, in deze documentaire vertelt. De dood onder ogen moeten zien is pijnlijk, zegt Kumalo, maar na zo’n vonnis het leven weer onder ogen moeten zien is nog pijnlijker.