Maids & Bosses
Achter de voordeuren van de dure huizen en appartementen in Panama, waar gezinnen en hun huispersoneel soms jarenlang samenwonen, gaat een wereld schuil van onbegrip en vooroordelen. Met vlot gemonteerde sfeerbeelden en door muziek ondersteunde interviews, geeft Maids and Bosses een beeld van de complexe verhoudingen tussen werkgevers en hun personeel. Verschillende vrouwen en meisjes vertellen hoe ze als jong meisje hun leven op het platteland - en soms hun eigen kinderen - vaarwel zegden om ver van hun geboortegrond te werken als kindermeisje of als huishoudelijke hulp. Ze vertellen over lange uren, zwaar werk, te weinig of uitblijvende verdiensten, onterechte beschuldigingen en zelfs over misbruik. De werkgevers klagen op hun beurt over het gebrek aan vaardigheden of de onbetrouwbaarheid van hun personeel. Toch wonen de vrouwen soms jarenlang bij een gezin in huis. Zo ontstaan hechte banden en soms is er sprake van genegenheid, maar uiteindelijk wordt de kloof tussen de sociale klassen maar zelden overbrugd. Een conclusie die pijnlijk duidelijk wordt in het beeld van het etende dienstmeisje in de keuken, met op de voorgrond haar inmiddels bejaarde mevrouw aan de eettafel.