The Swedish Theory of Love
Zweden wordt vaak gezien als een perfect georganiseerde samenleving, waar iedereen gelijke kansen heeft op een onafhankelijk bestaan. Dat betekent dat niemand een beroep hoeft te doen op een ander, met als gevolg dat onderling contact is teruggebracht tot het minimum. De helft van de bevolking woont alleen, in zakelijk ingerichte appartementen, vrouwen kiezen steeds vaker voor alleenstaand moederschap dankzij zelfinseminatie en het aantal eenzame sterfgevallen neemt almaar toe. Deze droef stemmende rondgang langs spermabanken, verlaten woonwijken en vergeten doden werpt een onthutsend licht op de keerzijde van de onafhankelijke samenleving, waarin zoektochten naar vermiste personen nog de enige sociale activiteit lijken. De film werpt de boeiende vraag op waarom het leven binnen alle veiligheid en garanties toch onbevredigend uitpakt. Sommige Zweden bieden moedig weerstand: jongeren houden bijeenkomsten in het bos om zich vrijelijk over te geven aan emoties en liefkozingen, terwijl een succesvol chirurg koos voor een bestaan in Ethiopië, waar hij ondanks de materiële gebreken de kracht van gemeenschapszin leerde herwaarderen. Ten slotte verklaart een socioloog waarom leven zonder risico’s niet per se leidt tot een gelukkig bestaan.