The Next Day
"Als je deze gevoelens hebt, kun je gewoon geen dag langer wachten." Toch heeft deze sober geanimeerde webdocumentaire de achterliggende bedoeling dat dit wel gebeurt. Jaarlijks brengen ongeveer een miljoen mensen zichzelf om het leven. Daar tegenover staan maar liefst 19 miljoen mislukte zelfmoordpogingen. Wat als zij 24 uur langer de tijd hadden genomen om hun beslissing te laten bezinken? Misschien hadden ze zich dan wel bedacht. The Next Day is een transmediaal project, dat bestaat uit een graphic novel en een website. De basale, haast kinderlijke tekeningen zijn gemaakt door comicsmeester John Porcellino, die zelf jarenlang worstelde met hevige depressies. Terwijl de zwarte viltstiftlijntjes zich tegen een beige achtergrond ontrollen, zetten vier overlevenden hun levensverhaal uiteen. Over gescheiden ouders, bipolaire stoornissen, verslavingsproblemen en excessief pillengebruik. Na elke audioclip verschijnen een aantal keuzes, zoals 'ongeluk', 'familie' of 'gemolesteerd', waarna je hetzelfde verhaal blijft volgen of naar een andere persoon switcht. Samen vormen de puzzelstukjes een steeds completer beeld van hoe het zover kon komen. Ondertussen wordt de sfeer in de animaties steeds dreigender: rondom het veiligheid uitstralende, vrijstaande huis, pakken donkere wolken zich samen. De zelfmoordpoging nadert. Pas als deze achter de rug is, gaat de zon weer een beetje schijnen. En vertellen de vier hoe ze hun leven weer op de rails hebben gekregen.