Smith, James O. - Organist USA: Europe (Part 1)
In november 1965 kwam de Amerikaanse jazzorganist James Smith in Frankfurt aan voor zijn eerste grote Europese tournee. Zijn Jimmy Smith Trio speelde in een met voor de pauze het Dizzy Gillespie Quintet. Innovatief gebruikmakend van de nieuwe draagbare camera’s met beeldsynchrone geluidsopname, maakte filmmaker Klaus Wildenhahn voor de omroep Norddeutscher Rundfunk een verslag waarvoor hij de muzikanten zowel op als achter het podium gadesloeg. De carrière van Jimmy Smith is op een hoogtepunt: met zijn snelle improvisaties op het hammondorgel heeft hij een grote groep bewonderaars verworven. Terwijl dat in de Verenigde Staten vooral Afro-Amerikaanse jazzliefhebbers zijn, heeft het publiek dat hij in Europa ontmoet een meer diverse achtergrond. In de gesprekken backstage staan de verhouding tussen blank en zwart en het belang van jazzmuziek tegenover de populaire beatmuziek centraal. “On the stage we play the truth, no gimmicks,” zegt Smith. De film is opgebouwd volgens de losse structuur van een jazzcompositie en geschoten in observerende Direct Cinema-stijl, slechts af en toe onderbroken door een voice-over die achtergrondinformatie geeft of vertaalt wat er in de gesprekken wordt gezegd.