The Uncompromising Revolution
THE UNCOMPROMISING REVOLUTION is een film over de Cubaanse revolutie en over Fidel Castro op middelbare leeftijd, in een periode dat hij pogingen onderneemt om de revolutie weer op haar idealistische spoor te krijgen en materialisme af te wenden. Bij beelden van platteland en stad overdenkt Castro bedaard het verleden, om daarna luidkeels zijn vertrouwen in het communisme te verkondigen evenals in 'de nieuwe mens', die gevormd is naar het voorbeeld van Che Guevara. De film gaat in op de rol van Cuba in Centraal-Amerika, Cubaans-Russische verhoudingen en mensenrechten. De kijker wordt op een tocht meegevoerd door een gevangenis, een genetisch laboratorium en een kerncentrale die in 1990 opgestart zou worden. Tevens wordt er een historisch overzicht gegeven van de revolutie, aan de hand van persoonlijke verhalen, zoals van een 102-jarige vrouw die zich de Onafhankelijkheidsoorlog van 1898 weer voor de geest roept, en van een zwarte man op middelbare leeftijd die zijn leven als eigenaar van onroerend goed van vóór de revolutie vergelijkt met dat als loonarbeider erna. Deze documentaire is een met tempo gemaakt politiek document, een genuanceerd en veelzijdig portret van Fidel Castro en de revolutie die hij nog altijd aan het vormen is.