What Happened, Miss Simone?
Zangeres Nina Simone (1933-2003) wilde eigenlijk de eerste zwarte vrouwelijke klassieke pianist worden, maar het liep anders. Ze kreeg weliswaar vanaf jonge leeftijd pianolessen, maar om brood op de plank te krijgen, was het verstandiger om in nachtclubs als jazz-, blues- en folkzangeres op te treden. Ze veranderde haar naam van Eunice Waymon naar Nina Simone en maakte eind jaren vijftig langzaam naam voor haarzelf. In 1958 had ze haar eerste hit met Gershwins “I Loves You Porgy” en in 1963 trad ze op in de befaamde Carnegie Hall. Twee jaar later omarmde ze de burgerrechtenbeweging en kreeg ze bekendheid met woedende protestsongs als “Mississippi Goddam,” “Strange Fruit” en “To Be Young, Gifted And Black.” Na enkele jaren in Liberia te hebben gewoond, verhuisde ze naar Europa, waar ze tot haar dood in 2003 woonde en optrad. In What Happened, Miss Simone? doet ze grotendeels zelf haar roerige levensverhaal uit de doeken, middels (exclusief) archiefmateriaal en openhartige dagboekfragmenten. Daarnaast komen haar dochter Lisa Simone Kelly en trouwe gitarist Al Schackman aan het woord. De door haar echtgenoot en manager geslagen artiest was een gekwelde vrouw, die eind jaren zestig steeds bozer en militanter werd, en bij wie pas eind jaren tachtig werd vastgesteld dat ze al decennia manisch-depressief was.