First Kill
Verhalen over oorlog gaan meestal over de gruwelijkheden van de strijd, of juist over heldendom en kameraadschap. In deze film wordt een ander aspect van het fenomeen blootgelegd: de aantrekkingskracht van het gelegitimeerde vernietigen. Vietnam-veteranen vertellen over hun ervaringen en trauma’s, maar ook over hun triomfen. Een van hen erkent dat hij vreselijke dingen heeft gedaan, maar toch verlangt hij terug naar het doden. Een ander vergelijkt het vechten met een roes die beter is dan welke drug dan ook. Centrale figuur in de film is de oud-oorlogscorrespondent en scenarioschrijver Michael Herr (FULL METAL JACKET), die een bestseller over de aantrekkingskracht van oorlog schreef, getiteld Dispatches. Hij verwoordt de ondraaglijke realiteit van datgene waartoe wij mensen in staat zijn, en waarvan wij zelfs kunnen genieten. Waarmee de beangstigende vraag zich opdringt: schuilt in ons allen een moordenaar?