Bloodline
In het oudste bos van Europa, op de grens van Polen en Belarus, staat tegenwoordig een groot hek. Vluchtelingen kunnen zo moeilijker de Europese Unie bereiken. Maar voor welke randschade zorgt dat? Bloodline kiest een slim perspectief om kijkers aan het denken te zetten. Niet de mens staat centraal in deze korte film, maar de wisent.
Een briesende achterblijver staat er verloren bij, terwijl de rest van zijn kudde achter het hek loopt. Al snel ziet het dier hoe een verlaten hert door wolven wordt toegetakeld. Op hulp van een langsrijdende patrouilleauto hoeft de wisent niet te rekenen. Niemand heeft oog voor wat er gebeurt. Behalve filmmaker Wojciech Węglarz.
De willekeur van landsgrenzen, de invloed van de mens op de natuur, de ongeziene slachtoffers die er vallen: je vindt het allemaal terug in Bloodline. Zonder dat er nadruk op ligt. Kijkers kunnen zo zelf reflecteren op de kille realiteit.