Love, It Was Not
De Joodse Helena Citron behoorde in 1942 tot de eerste groep van duizend vrouwen die in concentratiekamp Auschwitz belandde. Daar kwam de jonge vrouw al snel in het vizier van de Oostenrijkse SS-officier Franz Wunsch, die smoorverliefd op haar werd. Wunsch beschermde haar waar mogelijk en sleepte haar zus Roza weg voor de poorten van de hel, maar als SS-er had hij ook een andere kant. Dertig jaar na de Tweede Wereldoorlog werd Citron – die inmiddels in Israël woonde – opgeroepen als getuige in het proces tegen Wunsch. Daar wordt het onmogelijke van haar gevraagd.
Aan de hand van getuigenissen van inmiddels hoogbejaarde Auschwitz-overlevenden, oudere interviewopnamen met Citron en haar haar zus en ook met Wunsch, wordt een uitzonderlijke geschiedenis uit de doeken gedaan. Een mix van dagboekfragmenten, archiefbeelden en een collage-animatie voegen een extra visuele laag toe aan dit complexe verhaal vol grijstinten. Vanuit verschillende perspectieven wordt zo een inktzwarte bladzijde uit de Europese geschiedenis gereconstrueerd, met aandacht voor thema’s als overlevingsdrang, menselijkheid en traumaverwerking.