De weg
Filmmaker Frank Scheffer, specialist in muziekdocumentaires, volgde een jaar lang componist Louis Andriessen tijdens het schrijven van zijn muziekstuk Tao. Andriessen baseerde zich op de teksten van de Tao-te Ching, een van de oudste teruggevonden teksten uit de Chinese filosofische geschiedenis. Deze esoterische geschriften zijn in willekeurige volgorde opgesteld, en het is daarom voor een componist een uitdaging er samenhang in te scheppen. Andriessen heeft daarbij de hulp ingeroepen van een sinoloog, die de teksten van commentaar voorziet. ‘De grootste kracht is zwakheid‘ en ‘wie het leven begeert zal het verliezen‘ zijn twee van de vele paradoxen die het boek rijk is. Ook heeft Andriessen de medewerking van de Japanse musicus Mukaiyama Tomoko gezocht, die op verzoek van de componist haar koto met een hamer zal bespelen. Langzamerhand ontstaat uit het visioen van Andriessen een geraffineerd gecomponeerd stuk, in 1996 uitgevoerd door het Nederlands Radio Kamer Orkest.