American Arab
Geboren in Irak en opgegroeid in de Verenigde Staten is Usama Alshaibi een Amerikaanse Arabier. Maar wat betekent dat? De film begint bij het graf van Usama’s broer Samer. Foto’s en filmfragmenten illustreren diens levensloop: geboren in de VS, getalenteerd en veelbelovend, totdat zijn verslaving aan coke en heroïne hem fataal werd. Of, in de woorden van zijn moeder, totdat hij een martelaar werd van "het Amerikaanse vergif". Zo raakt American Arab direct aan de kwestie die het wil aansnijden: het leven tussen twee culturen en de verwachtingen, vooroordelen, verdenkingen en stereotypen waar een Amerikaan met een Arabisch uiterlijk en dito naam tegenaan loopt. Maar wordt je identiteit bepaald door het land waar je geboren bent? En in hoeverre identificeer je je met het land waar je woont? In zijn persoonlijke zoektocht betrekt Alshaibi vrienden en geestverwanten, onder wie Marwan Kamel, gitarist van punkband Al-Thawra. Hij bepleit dat iedereen het recht heeft om ‘ingewikkeld’ te zijn. In de Taqwacore subcultuur uit zich dat in een anarchistische omgang met zowel islamitische als Amerikaanse culturele tradities. Intussen moet Usama aan den lijve ondervinden hoe hardnekkig racistische vooroordelen zijn.