When the War Comes
Peter Švrček komt uit een middenklassengezin, is net klaar met een opleiding en heeft een leuke vriendin. Toch maakt Peter zich zorgen: over de toekomst van Slowakije en de komst van immigranten. Voor het geval er een oorlog uitbreekt, wil hij voorbereid zijn. In zijn vrije tijd geeft hij dan ook leiding aan een paramilitaire groep van tientallen mannen. In de weekenden trainen ze met nepwapens en nepuniformen, maar ze nemen hun taak uiterst serieus. De groep geeft lezingen op middelbare scholen en helpt bij folkloristische evenementen. Zonder te oordelen tonen de makers hoe de populariteit van de groep toeneemt.
Oorlogje spelen, dat is wat deze mannen doen. Maar dit zijn geen kinderen meer. De groep wil zelfs de politiek in om te beschermen wat ze toebehoort en Slowakije voor de Slowaken te behouden. De overheid grijpt niet in zolang Peter en zijn adjudanten de wet niet overtreden. Sterker nog, hun bestaan wordt oogluikend toegestaan, en dat terwijl hun rechts-extremistische inborst en fascistische ideeën slechts bedekt worden door een dun laagje schone schijn.