Jorden er vores mor
De Deense filmregisseur Peter Elsass reisde vanaf 1973 regelmatig naar Zuid Amerika. Hij verbleef er in totaal zo'n 14 keer temidden van de laatste twee indianenstammen die nog volgens traditionele structuren leven. De Motilon Indianen, die in het laagland van Venezuela wonen, hebben een anarchistische samenleving. Familiestructuren spelen een belangrijke rol bij het bepalen van ieders bewegingsvrijheid. De Archuaco Indianen uit de bergachtige streek in het noorden van Columbia daarentegen, hebben hun sociale structuur sterk hiërarchisch geordend. JORDEN ER VORES MOR werpt een licht op het verleden van deze stammen door te laten zien hoe zij zo lang volgens traditionele structuren hebben kunnen overleven. Het roept ook de vraag op welke van de twee stammen het beste in staat zal zijn zich in een decor van oprukkende westerse invloeden te handhaven.