Fata Morgana
In deze poëtische, non-narratieve documentaire spelen de woestijnlandschappen van de Sahara, Oeganda en Oost-Afrika de hoofdrol; de mens is lange tijd alleen indirect aanwezig, via wrakken, ingestorte gebouwen en dood vee. De film is in drie hoofdstukken verdeeld: ‘De Creatie’, ‘Paradijs’ en ‘De Gouden Tijd’, gebaseerd op de mythe van de Quiche-Indianen uit Guatemala over het ontstaan van de wereld. Pas later in de film komen er mensen in beeld: giechelende toeristen, een door hagedissen geobsedeerde zoöloog, een lerares die haar Afrikaanse studenten leert om in het Duits te zeggen: ‘Blitzkrieg ist Wahnsinn’. Herzog noemde zijn film een sciencefiction-elegie over het dode of dementerende kolonialisme in de Sahara. Door de nadruk op de woeste landschappen wordt duidelijk dat met 'fata morgana' de mens wordt bedoeld, die zich wazig langs de horizon beweegt, zonder enig doel.