Peddlers of God
In oktober 1956 vertrekken tien leerlingen van het seminarie in Zenderen naar Brazilië om daar bij de orde van de Karmelieten een opleiding tot missionaris te volgen. Nu, vele jaren later, zijn nog maar enkelen van hen werkzaam als priester; de rest is uitgetreden. In Peddlers of God, gebaseerd op een boek van Marcel Haenen, bezoekt filmmaker Hans Heijnen een aantal priesters en tekent hij hun verhalen op. De enige die nog met hart en ziel zijn priesterambt vervult, is Piet Jansen. Jan Dousi is inmiddels al jaren werkzaam als vrijwillig psycholoog in een gevangenis. Anton Cornelissen vertelt met bitterheid over de schaduwzijde van het rijke roomse leven. In openhartige gesprekken, aangevuld met archiefmateriaal en dagboekfragmenten, wordt een beeld geschetst van de persoonlijke dilemma's waar de jonge mannen mee te maken kregen in het onbekende en immense land. Dit tegen de achtergrond van een periode waarin de koers van de katholieke kerk drastische wijzigingen onderging. Ze vertellen over het strenge regime op het seminarie, de heimwee en het isolement van de eerste jaren en de schok die de schrijnende armoede in Brazilië bij hen teweegbracht. Maar ook over hoe zij uiteindelijk hun weg hebben gevonden, al dan niet in dienst van de kerk.