Southwest of Salem: The Story of the San Antonio Four
Na een valse beschuldiging van de groepsverkrachting van twee jonge meisjes werden Elizabeth Ramirez en haar lesbische vriendinnen Cassandra, Kristie en Anna onterecht opgesloten in een gevangenis in San Antonio, Texas. Deze documentaire laat de bedenkelijke omstandigheden zien die bijdroegen aan dit vonnis: slordige wetenschap, homofobie en een bizarre angst voor satanisme en hekserij. Amerika leed in de jaren tachtig en negentig aan “satanic panic,” aldus Debbie Nathan, auteur van het boek Satan's Silence en een van de mensen die aan het woord komen in deze zorgvuldig geconstrueerde documentaire. Twaalf jaar later zit er weer schot in de zaak: een van de zogenaamd verkrachte meisjes bekent dat zij zich er niets van kan herinneren. Een arts, die in het originele proces het lichamelijk bewijs van penetratie leverde, geeft ondertussen toe dat de wetenschap zoiets toen nog niet kon bewijzen. De 'San Antonio Four' worden op borgtocht vrijgelaten, maar een gelukkig einde volgt pas als hun naam gezuiverd wordt en alle aanklachten worden ingetrokken.