Om de bocht van Het Spaarne
Begin jaren twintig kreeg de Nederlandse architect Van Loghem, een aanhanger van de 'tuinstad'-gedachte, opdracht om in Heemstede (nu Haarlem) zijn denkbeelden te realiseren. Analoog aan de theorie is zijn uitgevoerde ontwerp 'Tuinwijk' blijven heten. Tuinwijk werd in 1989 - in slechte staat verkerend - door het Ministerie van WVC op de lijst van Rijksmonumenten geplaatst. In 1990 startte in drie straten een grootscheepse restauratie die door de bewoners in gelijke mate tot dankbaarheid en conflicten leidde. In het kader van de produktieworkshop 1991 kregen vijf regisseurs de opdracht om over Tuinwijk een korte film te maken. Het resultaat is een kaleidoscopische documentaire waarin het ene onderdeel het andere oproept. De film is het resultaat van de IDFA-produktieworkshop van het International Documentary Filmfestival Amsterdam 1991 onder leiding van Hans Keller.