13 Days. Industrial Party Process
In 1930 werd een deel van de technische elite van het Sovjet-apparaat veroordeeld voor het vormen van een contrarevolutionaire partij, in wat bekend is geworden als het Industriële Partij-Proces. Deze documentaire toont die rechtszaak. Een dozijn mannen staat terecht voor misdaden tegen de Revolutie. Ze bekennen direct en krijgen de kans een verklaring af te leggen voor de rechtbank. Vervuld van spijt vragen ze hun schuld aan de maatschappij te mogen inlossen door arbeid. Dan wachten ze hun straf af. Inmiddels weten we dat wat in 1930 werd gepresenteerd als documentaire, in feite het verslag van een showproces is. Naar verluidt werd de film vervaardigd door Stalin zelf, om te dienen als waarschuwing voor eenieder die het in zijn hoofd haalde te protesteren tegen het Sovjetregime. Het is een uniek document dat de geest van zijn tijd vastlegt. De film werd geproduceerd door de Centrale Studio voor Documentairefilm, destijds de grootste Russische studio voor nieuwsbeelden en documentaires, en is een van de eerste films met op locatie opgenomen geluid.