Sing Your Song
Portret van zanger en acteur Harry Belafonte, die zijn beroemdheid zijn leven lang heeft gebruikt om de zwarte mensenrechtenbeweging te steunen. "Ik leef in een doorlopende staat van optimisme", zegt de inmiddels 84 jaar oude Belafonte, die in de door zijn dochter Gina gecoproduceerde film persoonlijk terugblikt op zijn leven. Hij doet dat in interviews en de voice-over, ingesproken met een inmiddels groezelige maar niet minder karakteristieke stem, ondersteund door uniek archiefmateriaal en getuigenissen van vrienden, familie en collega's. We zien zijn jeugd in Harlem en Jamaica, horen over zijn diensttijd tijdens de Tweede Wereldoorlog, en gaan in vogelvlucht door zijn rijke carrière. Maar de hoofdlijn van de film is Belafonte's tomeloze inzet voor de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. In de jaren vijftig was hij een vertrouweling van Martin Luther King, in 1968 brak er een kleine rel uit toen de (blanke) zangeres Petula Clark in haar televisieshow zijn (zwarte) arm aanraakte tijdens een duet, en in de jaren tachtig was Belafonte één van de drijvende krachten achter de benefietsingle We Are the World. Zijn onvermoeibare en onverbiddelijke politieke engagement was niet alleen van invloed op zijn carrière maar ook op zijn persoonlijke leven: Belafonte is inmiddels gelukkig met zijn derde vrouw.