The Sochi Project
Op de triomfantelijke openingsklanken van Tsjaikovski's eerste pianoconcert betreedt Vladimir Poetin in 2007 de bühne van de jaarvergadering van het IOC, om de kandidaatstelling van Sotsji als organisator van de Olympische Winterspelen in 2014 te ondersteunen. "Sotsji is een unieke plaats", begint Poetin. "Aan de zeekust kun je elke dag van de lente genieten, maar boven in de bergen is het winter. Sneeuw is gegarandeerd." Wat de Russische president er niet bij vertelde, is dat de winter hier ook in symbolische zin heerst. Voor Moskovieten is Sotsji met zijn stranden, luxe-resorts en kuuroorden de zomerhoofdstad - het ideale decor voor de glitter en glamour van de Spelen. Maar achter de bergen broeit het. Het onofficiële dwergstaatje Abchazië, sinds jaar en dag een bron voor conflicten, ligt op een steenworp afstand. Verder richting het oosten strekken de langjarige oorlogsgebieden Tsjetsjenië en Noord-Ossetië zich uit. Zij vormen het schaduwverhaal van de komende Spelen, dat sinds 2007 in een 'slow journalism'-project door Rob Hornstra en Arnold van Bruggen wordt beschreven, gefotografeerd en gefilmd. Hun , fotoseries en televisiereportages, mede tot stand gekomen dankzij giften van donateurs, zijn op een multimediale website gebundeld. Daarnaast zullen ze de komende tijd op verschillende plaatsen worden tentoongesteld, onder meer in Amsterdam en in Moskou – het hol van de leeuw.