Garbage Dreams
De Zabbaleen zijn een volk van vuilnisophalers. En daar zijn ze trots op, deze gemeenschap van ongeveer zestigduizend Koptische christenen, gevestigd in een buitenwijk van Cairo. Generaties lang al halen ze in de miljoenenstad vuilnis op, om het te sorteren, te verwerken en te recyclen. Voor hen is vuilnis geen afval maar een manier van leven. Met de komst van buitenlandse vuilnisbedrijven, die gebruik maken van 'moderne' vuilniswagens en opslagplaatsen, wordt het volk in zijn bestaan bedreigd. Ineens moeten ze vechten voor hun vuilnis, en lijkt er geen toekomst meer voor de jonge generatie. Garbage Dreams volgt drie vuilnisjongens die elk op hun eigen manier met de nieuwe uitdagingen proberen om te gaan -- door harder te werken of door zich aan te sluiten bij de concurrent. Ondertussen maakt de uit de Zabbaleengemeenschap afkomstige maatschappelijk werkster Laila haar mensen bewust van de risico's van het werken met vuilnis, en zoekt ze een oplossing voor de teruglopende inkomsten. Interviews met de jongens en Laila en de soms bijna poëtische beelden van het harde werken schetsen behalve de hechte Zabbaleengemeenschap ook de onverschilligheid van de metropool.