The Most Dangerous Man in America
Daniel Ellsberg was in de jaren zestig een van de meest veelbelovende analisten van het Amerikaanse ministerie van defensie. Dat veranderde toen hij in opdracht van minister van defensie Robert McNamara een geheim rapport over de Amerikaanse aanwezigheid in Vietnam samenstelde. De oorlog in Vietnam bevond zich op dat moment op zijn hoogtepunt. Door de uitkomsten van het onderzoek realiseerde Ellsberg zich dat de Amerikaanse bevolking door vijf opeenvolgende presidenten was voorgelogen over de rol van de VS in het conflict. Daarop besloot hij het zevenduizend pagina's tellende rapport The Pentagon Papers te lekken aan The New York Times. The Most Dangerous Man in America is het portret van een zeer intelligente man die ervoor koos boven alles zijn principes van openbaarheid en rechtvaardigheid trouw te blijven. Dat kostte hem zijn carrière en het leverde hem een jarenlang juridisch gevecht met de staat op. Via interviews en historische fragmenten ontstaat een beeld van het gevecht dat, behalve voor de oorlog in Vietnam, uiteindelijk ook ingrijpende gevolgen had voor de persvrijheid in de Verenigde Staten.