Not Without You
"Wat moet je in godsnaam anders doen?" antwoordt Ger Lataster op de vraag van zijn vrouw Hermine van Hall of hij "braaf gewerkt" heeft. De misverstanden en wrijvingen zijn niet van de lucht in dit intieme dubbelportret, dat de zoon en schoondochter van het hoogbejaarde kunstenaarsechtpaar filmden. Daarbij zitten ze de oudelui in hun huiselijke omgeving soms pijnlijk dicht op de huid, en registreren hun lichamelijke en geestelijke aftakelingsproces zonder enige terughoudendheid. Schrijnend is het contrast van de dementerende Hermine met een oude foto waarop ze haar zoontje Peter de borst geeft, of filmopnamen van toen en nu waarop ze samen de schilderijen van Ger bekijken. Het tempo van de film is toegesneden op het trage ritme van de ouderdom, dat gedomineerd wordt door dagelijkse handelingen zoals slapen, wassen, ontbijten, pillen slikken en misverstanden rond het inschenken van de borrelglaasjes. Ondanks alle muizenissen voelt het echtpaar zich verbonden door een diep wederzijds begrip. Het onvermijdelijke gemis, omdat één van de twee als eerste moet heengaan, hangt als een onuitgesproken verdriet over alles heen. Toch is Not Without You vooral een ode aan de liefde en de troost van de kunst.