The Team
Na de frauduleuze verkiezingen van 2007 braken in het lange tijd stabiele Kenia etnische conflicten uit. De aanhangers van de twee voornaamste kandidaten - Kibaki, behorend tot de Kikuyu-stam, en Odinga, behorend tot de Luo-stam (Barack Obama's vader was ook Luo) - raakten slaags over de uitslag. Vijftienhonderd mensen vonden de dood en meer dan een half miljoen Kenianen raakten dakloos. Kofi Annan bemiddelde in een compromis. De rust leek wedergekeerd, maar velen waren zich ervan bewust dat in een land waar zoveel verschillende stammen en etnische groeperingen hun eigen belangen voorop stellen, de lont in het kruitvat zo weer is aangestoken. De soap \i The Team\i0 wilde vooral een jong publiek aanspreken met dit onderwerp. Ze stelden een cast samen uit zoveel mogelijk etnische geledingen van de Keniaanse bevolking. De verhaallijnen, over het wel en wee van een gemengd voetbalteam, moesten aanzetten tot een dialoog over de Keniaanse samenleving in het algemeen en de risico's van tribalisme in het bijzonder. In de gelijknamige documentaire van Patrick Reed worden fragmenten over de totstandkoming van de serie afgewisseld met interviews met de acteurs, de producent, de scenarioschrijver, de regisseur en de cameraman. Hoe relevant hun missie is, wordt op pijnlijke wijze duidelijk als de cast getroffen wordt door een tragedie.