Exit Through the Gift Shop
Straatkunstenaar Banksy maakte deze, naar eigen zeggen waargebeurde film over de Fransman Thierry Guetta, alias Mr. Brainwash. In eerste instantie maakte Guetta, groot bewonderaar van Banksy en consorten, een documentaire over de streetart-scene, maar wanneer hij een waardeloos filmmaker blijkt, neemt Banksy de camera over en maakt de Fransman tot onderwerp. Want Guetta’s fascinatie is intussen omgeslagen in kopieergedrag en hij gaat zelf aan de slag in de publieke ruimte. Onder de artiestennaam Mr. Brainwash, “omdat alles wat ik doe ergens je face brainwasht”. De carrière van Guetta als straatkunstenaar komt tot een climax in zijn mega-expositie Life Is Beautiful in Hollywood. Sinds de documentaire in 2010 uitkwam, zijn er vraagtekens bij de echtheid van het gebeurde geplaatst. Ook al is nog niet anders bewezen en heeft Mr. Brainwash nadien meer exposities gehad waar zijn werk voor veel geld werd verkocht; er blijft twijfel bestaan of Banksy hier geen sublieme grap uithaalt. En speelt met vragen als: Wat is echt? Wat is kunst? Wat is authenticiteit? Dat recent nog werk van Banksy van muren en deuren werd gehaald om voor veel geld te worden geveild, maakt deze film des te interessanter.