I Love You All
In februari 1990, een paar maanden na de val van de Berlijnse muur, noteerde officier S. van de Oost-Duitse staatsveiligheidsdienst Stasi zijn herinneringen en gedachten in een document. Zijn verslag werd als basis gebruikt voor \i I Love You All\i0 , dat in strikte zin niet eens een documentaire te noemen is. Het is meer een beeldessay in de rijke traditie van de Franse filmmaker Chris Marker, die montages maakte van fictiefragmenten, historische beelden en persoonlijke commentaren. Begeleid door de memoires van S. cre\'ebert de film een wereld van achterdocht en controle waarbij de Stasi-officier de diepgaande overtuiging had dat de gehele socialistische heilstaat bespioneerd moest worden. Beelden van een eindeloze reeks camera's die de straten van Berlijn afspeuren naar verdachte handelingen, zeer zeldzame beelden van Stasi-verhoren en veel schijnbaar betekenisloze beelden waarbij burgers geobserveerd werden, geven de kijker het perspectief van de Stasi-agenten. Agenten die ervan overtuigd waren dat ze cruciaal werk deden voor het gehele Oost-Duitse volk. Hun ontreddering bij het vallen van de Muur was dan ook groot. Had het volk niet begrepen wat voor moois het socialisme hen zou brengen? Als elke burger de loyaliteit van een Stasi-agent had gehad, verklaart S. uiteindelijk, dan was de muur nooit gevallen.