Guilty Pleasures
Elke vier seconden wordt er wereldwijd een bouquetreeksromannetje verkocht. De formule is simpel: man valt voor vrouw, doorstaat diverse hindernissen en weet haar voor zich te winnen. Steevast op de cover: gespierde man en sensuele vrouw in een gepassioneerde omhelzing. Wat is het geheim van deze pockets, vol weinig realistische liefdesverhalen? Een Japanse lezeres zwijmelt vooral weg bij de scènes waarin wordt gestijldanst en besluit zelf ook op les te gaan. Zwierend over de dansvloer in de armen van haar knappe leraar, voelt ze zich de geadoreerde schoonheid uit de romans. Haar man weet dat hij het toch nooit van de fictie kan winnen. De lieve woordjes die de mannen in de boeken zeggen, krijgt hij niet over zijn lippen. Wegdromen over een ideale wereld, met een ideale partner, blijkt niet alleen voorbehouden aan getrouwde vrouwen. Ook het perfect afgetrainde covermodel van vele bouquetreeksboekjes blijkt naarstig op zoek naar zijn gelijkgestemde ziel. Guilty Pleasures confronteert ons op luchtige wijze met de menselijke behoefte tot vluchten in een ideale wereld. Deze steekt wat romantischer in elkaar dan de schrijver van een groot aantal bouquetreeksromans schetst: "Het huwelijk is de prijs die mannen betalen voor seks, seks is de prijs die vrouwen betalen voor het huwelijk."